fredag 4 december 2009

Lillpitekoppen


har också sin dekor på insidan, och sista blomman ser man inte förrän man druckit botten upp! Uttrycket får mig att tänka på att i det gamla Rumänien fick inte alkohol säljas förrän sent på kvällen, så man fick sin eftermiddagshutt i kaffekoppar. Fast å andra sidan så ser man ju då blommorna hela tiden. Kanske.

Visst syns det att det här är en av mina favoriter? Tunn, tunn och lite vid. Lite art deco över de svarta detaljerna. Fatet förolyckades tyvärr redan i höstas när koppen bara var ett par veckor gammal. Mycket synd! Men ett fat är ju bara ett världsligt ting. Jag är glad att Tore klarade sig oskadd. (En kanna med hett kaffe slant samma dag.)

Ja, förresten, kaffekoppen inhandlades för en tjuga på Bohagen i Lillpite, en solig sensommardag.

3 kommentarer:

  1. mina tankar går till en minipotta, en supersöt minipotta.
    Man kan nog dricka ur en sådan också så länge det är te eller kaffe och till och med kask, nä förresten det sista gillar jag inte.

    SvaraRadera
  2. och blommorna finns i kläppen, svartröda med lite orange och jag har inte den blekaste om vad de heter.

    SvaraRadera
  3. Kan det vara blodfingerört månntro?

    SvaraRadera